A biológia nEtSZKÖZKÉSZLET leírása

A nEtSZKÖZKÉSZLET egy multimédiás, internetes szolgáltatás, melynek ingyenes letöltésével a tanár regisztráció után egy virtuális dolgozószobába jut (1.ábra: Nyitókép), amelynek különböző berendezéseire, berendezésrészleteire (fiók, polc, falikép, földgömb, lap-top, TV stb.) kattintva továbbléphet a biológiatanár számára szükséges taneszközökhöz.

1. ábra: Nyitókép – Virtuális dolgozószoba  

A legtöbb esetben ilyenkor egy ún. „papiros” oldal jelenik meg, ahol a taneszköz tanórai használatára vonatkozó információt talál a tanár, és hiperhivatkozásokon keresztül további eszközökhöz jut. A honlapot elsősorban biológiatanár és tanárjelölt kollégáknak szánom felhasználásra. A tartalom a Nemzeti alaptanterv és a Kerettantervek rendelkezéseit veszi alapul. Úgy vélem, tartalmaz minden olyan elektronikus tanítási eszközt, amire a biológia órára való felkészülés során szükség lehet. A teljes készlet listáját a Honlaptérkép tárja fel.

Ajánlott képernyőbeállítás: 1024*768, 24 bit színmélység. Legjobb monitorméret: 17'.

Felhasznált szoftverek:

  • Adobe Photoshop CS2 and ImageReady CS2
  • Macromedia Flash MX 2004 Professional 7.2
  • Macromedia Dreamweaver MX 2004
  • Adobe Premiere 6.0

Hardverigény: (Explorer alatt futtatva)

  • CPU: 250 MHz
  • RAM: 15 Mbyte

Szoftverigény:

  • Flash player 7.0 plugin böngészőhöz
  • Platformfüggetlen (Windows, MacOS, Linux)
  • Böngészőfüggetlen (Explorer, Mozilla, Firefox, Opera)

A nEtSZKÖZKÉSZLET elsősorban tanár által használt – főként szemléltető- és demonstrációs – eszközöket tartalmaz, de a hiperhivatkozások révén különböző tudásbázisokba ( angol nyelvű tudásbázisok, biológia portálok), gyűjteményekbe (képgalériák, elektronikus könyvtárak stb.) is eljuthatunk, amelyek lehetővé teszik az önálló tanulást és ismeretszerzést a diákok számára is. Az ilyen honlapcímeket szolgáltató oldalak az ún. „cetlis” oldalak. A virtuális dolgozószobában munkálkodni kívánó tanár – szükség esetén – az oldal alján a Súgóra kattintva tanulmányozhatja át a nEtSZKÖZKÉSZLET leírását.

2. ábra

A Faliújságon (2. ábra) megtekintheti a biológiával kapcsolatos Híreket. Értesülhet pl. új fajok felfedezéséről, természeti katasztrófáról, de hírt kaphat különböző, hazánkban zajló biológiával kapcsolatos rendezvényekről is. Ilyenek pl. a Magyar Biológiai Társaság rendezvényei. A Naptár oldalon tájékozódhat a honlap legutóbbi frissítéséről. Mivel a nEtSZKÖZKÉSZLET bizonyos részleteiben nem végleges (új eszközökkel gazdagodik, honlapok szűnnek meg, újak jelennek meg stb.), ezért gyakran történik a frissítése. Szintén a faliújságon tekinthetnek bele a Gyakran Ismételt Kérdések (GY.I.K.) listájába az érdeklődők.

3. ábra

A telefonra kattintással (3. ábra) három további lehetőség adódik. Az Elérhetőség címszó a honlap alkotójának és gondozójának címzett e-mailt takarja ugyanúgy, mint a honlap alján megjelenő Kapcsolat címszó is. A Vélemény rovatban a nEtSZKÖZKÉSZLET-ről alkothatnak ítéletet a felhasználók, részben meghatározott kérdésekre válaszolva, részben írásos megjegyzést közölve. A Honlap küldése lehetővé teszi a honlap címének elküldését bárkinek megcímezhető e-mailben.

4.ábra

A földgömb a térképek világába irányít minket (4.ábra). Több kiváló honlapra kalauzol bennünket, ahol a biológiatanár számára jól használható, ingyenesen letölthető térképek, tematikus térképek, térképekkel kapcsolatos programok különböző internetforrásokból összegyűjtött térképkollekciót, vegetáció térképeket, talajtani, elterjedési térképeket tartalmaz. Ellátogathat ant

A hátizsák a tanulmányi kirándulásokhoz, erdei iskolákhoz vezet (5.ábra). A jól használható útvonalkereső programok és menetrendek is rendelkezésre állnak, melyek tanulmányi kirándulások, utazások, terepgyakorlatok szervezésekor nagy segítségére lehet a biológiatanárnak.

5. ábra

Az íróasztalon – nem véletlenül – központi helyet foglal el a lap-top (6. ábra) (notebook, hordozható számítógép); reményeim szerint a nEtSZKÖZKÉSZLET-et használva hamarosan a biológiatanár első számú segédeszköze lesz munkája során. A tanár a számára hasznos hazai és külföldi biológia adatbázisokat mutatja meg.

 6.ábra

Magyarországon és külföldön – a tantervhez igazodóan –, 2000 után kiadott, Multimédiás CD-k listáját is a lap-top-nál érhetjük el. A CD-kről a következő információk tájékoztatnak: cím, kiadó, minimálisan szükséges hardverigény, információs weboldal, ár, audiovizuális minőség.

Itt vannak összegyűjtve azok a kész prezentációk (PPT-bemutatók), amelyek a biológia általános és középiskolai tantervi anyagához igazodnak. Szintén kiemelt hivatkozás a Sulinet, amely a Digitális Tudásbázis biológia oldalaira vezet. Jelenleg Magyarországon ez az egyetlen olyan digitális tudásbázis, amely a tantervi elvárásoknak megfelelő módon tartalmaz többek között biológia tananyagot.

Az íróasztal fiókjai Óratervezeteket, digitális Feladatlapokat, Tanulmányi kirándulások tervezeteit rejtik. Az óravázlatok közül külön kiemeltek a projektmunkát leíró óravázlatok és a digitális technikát igénylő tanórák vázlatai. Talán ma már a pedagógusok nem kételkednek abban, hogy a sikeres tanárnak az alapos szaktudásán túlmenően a korszerű taneszközök hatékony alkalmazását is tudnia kell. Úgy vélem, bátrabban vállalkoznak rá a kollégák, ha konkrét óravázlatok állnak rendelkezésükre. Az íróasztal egy eldugott fiókja leplezi a nEtSZKÖZKÉSZLET alkotásához felhasznált anyagok forrásainak listáját és a szerzői jogvédelemmel kapcsolatos közleményeket. (ezt © jellel jelöltem).

 

5. ábra

A virtuális dolgozószoba szekrénye további eszközöket tár fel (5. ábra). Az Ismeretterjesztő könyvek olyan szakkönyvek tárházát mutatja be, amely felkeltheti a biológiatanár érdeklődését. Tájékozódhat a könyv címéről, a kiadóról, a kiadás évéről, a könyv áráról. A Tankönyvek címszó alatt a magyar piacon fellelhető, a kiadó és korosztály szerint csoportosított tankönyvekről tudakozódhat a tanár.

 

A virtuális dolgozószoba szekrényének egyik polcán heverő fényképezőgép „mögött” rejtőznek a Képek. A Képek eszköztár részben a tantervhez igazodóan szedi csokorba a felvételeket (a szerző felvételei). Másrészt olyan honlapokra vezet, melyeken számtalan (ingyenesen letölthető) csodás fotó látható.

 

6. ábra

Az animációk bemutatása megkönnyíti a bonyolult természeti folyamatok megértését. Jóval több információt közöl, mint egy egyszerű grafikus ábra. Arra azonban ügyelni kell, hogy a bejátszott videó és animáció hossza ne haladja meg az egy-két percet. Ezen túlmenően unalmassá válhat, elvonhatja a figyelmet a bemutatni kívánt lényeges részektől.

 

honlapjai gyerekeknek stb. Az Egyéb címszó alatt található minden – nEtSZKÖZKÉSZET-ben máshol nem szereplő – kellék, amire a biológiatanár alkalmanként igényt tarthat. Ilyen a Pedagógiai tartalmú honlapok gyűjteménye, innen léphet a tanár az Oktatási Minisztérium honlapjára;

A szoba bejáratánál található földgömb  a  biológia tanuláshoz használt térképeket fogja át. Tematikusan teszi elérhetővé a térkép információkat (7. ábra).

 

7. ábra

A nEtSZKÖZKÉSZLET-et használó tanárban felvetődhet az igény, hogy a saját szemléltető anyagait is rendszerbe foglalja, és elhelyezze a többi eszközök közé. Erre is van lehetőség. A karosszékre kattintva (nEtSZKÖZKÉSZLET feltöltése) két lehetőség közül választhat az ezt igénylő biológiatanár. Eszközök küldése menüpontban a nEtSZKÖZKÉSZLET gondozójához juttathatja el anyagait, ami lektorálás után megjelenhet abban. A másik lehetőség a Saját eszközeim, ahol a Honlaptérkép menürendszerének megfelelően egy mapparendszer tölthető le. Ezt mentheti a saját számítógépére, s ebben elhelyezheti saját eszközit.

A nEtSZKÖZKÉSZLET minden oldalának a tetején megjelenik a logó, a lap alján a Névjegy, a Kapcsolat, a Súgó, a Honlaptérkép menük.

A honlap elkészítésekor célom volt, hogy a tartalom és a külső megjelenés strukturált egységet alkosson. Próbáltam elérni továbbá, hogy kommunikációs felülete könnyen kezelhető, felhasználóbarát legyen. A nEtSZKÖZKÉSZLET kezelésének elsajátítása ne kívánjon meg különleges előképzettséget és használata minél előbb sikerélményhez juttassa a tanárt.

A színeket úgy igyekeztem megválasztani, hogy alkalmas legyen a kigondolt arculat közvetítésére, a figyelem felkeltésére és az általam összegyűjtött eszközök egységbe foglalására. A teljesség igénye nélkül megpróbáltam egy olyan elektronikus taneszközt teremteni, mely funkcionalitásában, esztétikai megjelenésében, koncepciójában, eredetiségében egységes egészet képez, s a biológiatanár komoly segítője lehet minden tanítási szituációban.

Pajtókné Tari Ilona és  Pénzesné Kónya Erika